Kenaikan Harga Minyak ... lihat orang yang lebih susah

Hey 42...!!



x de idea nk citer pe... pastu ternampak plak citer best kat dlm "idzwan YD" nyer blog.. so..., pe lagi... cut & paste la... hehehe... sori YD.., curi citer ko... anyway..., thanx a lot... hehehe.. so korang..., cuba klik pic. atas tu utk penyampaian lebih jelas. Dah hampir 2 minggu sejak kenaikan harga minyak. Harga barang, makanan dan perkhidmatan kebanyakkanya telah pun naik. Dalam kesempitan semua ini kita sebagai rakyat biasa terasa kesanya... bagaimana pula mereka yang lebih susah?? Sudah lah tidak mendapat voucer tunai dari kerajaan, tetapi tetap merasa kesan kenaikkan minyak pada pembelian beras dan lain-lain. Semua ini ujian hidup, mungkin paling besar bagi semua rakyat Malaysia dan seluruh dunia. Ada kenalan memberitahu, " Aku rasa, kerajaan ni bagus lah, dier naikkan harga minyak supaya kita berjimat, dier naikkan harga elektrik supaya kita tido awal, dier naikkan harga beras supaya kita berdiet dan kurangkan amik karbohidrat... so kita akan jalani gaya hidup sehat, ko rasa camne??" :)

Bagi yang membaca secara muktakhir berkenaan punca kenaikkan harga minyak, pasti tahu laporan terbaru bahawa, kenaikkan harga minyak bukan berpunca daripada pengeluaran dan permintaan, kerana OPEC memberitahu bekalan minyak adalah mencukupi, tetapi disebabkan oleh spekulasi pasaran. Siapa yang mengawal semua ini dan siapa mewujudkan spekulasi, tambahan pula spekulasi bahawa Israel akan menyerang Iran menyebabkan semua ini bertambah teruk. Semua sedia maklum ketika perang harga minyak pasti naik seperti Perang Teluk dahulu.

Ada diriwayatkan didalam Kitab junjungan kita, Al-Quran bahawa satu hari nanti emas hitam ini ( minyak ) akan dikawal dan disalah guna oleh orang yang tidak sepatutnya. Mungkinkah itu yang sedang berlaku? Kita hanya boleh menafsir, tapi semua sedar bahawa ujian Allah itu datang bukan sahaja dalam bentuk kesusahan malah kesenangan juga merupakan ujian dariNya.

1 comments:

Anonymous said...

arr® here...

actually sume ni bebankan rakyat.. org kaya akan makin kaya org susah akan makin susah... sian pade yg susah la... tah la... x tau kat mane silap nye...